info@keletfenyei.hu
+36 70 312-4617
Kapcsolat
klimaprofik.hu

Shamsia Hassani - Egy afganisztáni muszlima törekvése: Fátyol és büszkeség az utcai művészetben

Napjainkra talán a legismertebb női művész Kabul utcáin  Shamsia Hassani, aki a művészet erején keresztül próbál küzdeni a békés megértés üzenetének a közvetítéséért, amelyre igen nagy szükség is van a háború sújtotta Afganisztánban. Hassani (aki a Kabuli Egyetemen képzőművészeti MA diplomát szerzett s azon oktat is, továbbá az L.A. Hammer Museum-nál is dolgozik) célja, hogy tevékenységével hozzá tudjon járulni ahhoz, hogy az Afganisztánról alkotott nemzetközi kép megváltozzon, s az erőszak és a háború asszociációk helyét, a szépség és a művészet vegye át[1].: „A színek erejével szeretném elfedni az emberek háború sújtotta rossz emlékeit.”[2] Az ifjú művésznő másik párhuzamosan céltételezése az, hogy a lokális kulturális berendezkedésben fennálló nemi normák dominanciájának a milyenségét megpróbálja megváltoztatni.

 

A művészetemben számos kezdeményezés van. Megszeretném azt mutatni, hogy a nők miként térnek vissza az afgán társadalomba, mint annak új s formáló tényezői. Ez már nem az a nő, aki otthon üldögél. Ez egy új nő. Az a nő, aki teli van energiával, aki újra akarja kezdeni. Aki megtekinti az alkotásaimat, ezt láthatja, megszeretném változtatni a nők alakját.[3]


 A Hammer Museum kurátora, Ali Subotnick hihetetlenül inspirálónak véleményezte az ifjú művésznő bátorságát s tevékenységét: „MKeletfényeiaga az a tény, hogy nő létére egyedül kimegy Kabul utcáira, hogy ott alkosson, a tüzes és független lelkületét bizonyítja. Ő az, aki hangot ad az afgán nőknek.[4] Hassani női alakjainak elengedhetetlen kellékei a színes ábrázolások és a fátyol megjelenítése is, amelyek által a prekoncepcionális nyugati előítéletek ellen igyekszik küzdeni, mindeközben korrekt megvilágításba próbálja helyezni a nők és a fátyol  valódi értékét és jelentőségét. „Nagyon sokan úgy vélik a világon, hogy maga a burka testesíti meg a problémát. Úgy vélik, hogyha a nők nem viselnék tovább, akkor a problémáik is elillannának. De ez egyszerűen nem igaz. Az igazi probléma az, amikor a nők nem tudnak az oktatásban részesülni. És pontosan ez az a fő téma, amire fókuszálnunk kell![5] A hosszú évek óta háború sújtotta Afganisztán állapotáról, az ország népeinek bizonytalansággal és félelemmel övezett mindennapjairól, a biztonság reményének vágyáról szól Hassani egyik friss alkotása a Birds of No Nation, azaz ’A nemzet nélküli madarak’: „Az én országomban az embereknek állandóan vándorolniuk kell azért, hogy békében és nyugalomban tudjanak élni. Mindeközben pedig, számos barátunkat s családtagunkat veszítjük el. Pontosan úgy, ahogy a madarak vándorolnak állandóan, akiknek nincs hazájuk. Ezért is vélem úgy, hogy nekünk nincs otthonunk, mert mindenkinek más országba kell mennie. Nem számít, hogy melyik az az ország, csak az számít, hogy biztonságot érez, és élni tudj. A művészettel – ezt a történetet tudom elmondani.”[6]

 

[1] Baala, Hamdi: Shamsia Hassani, artiste afghane de graffiti: "Je veux peindre sur les mauvais souvenirs de la guerre". Huffington Post Maghreb, 2014.11.27. Online: http://www.huffpostmaghreb.com/2014/11/27/shamsia-hassani-graffiti-_n_6232328.html

[2] Frank, Priscilla: Afghanistan's First Female Street Artist Brings Hijabs And Feminism To City Walls Huffington Post, 2016.02.17. Online: http://www.huffingtonpost.com/entry/afghanistans-first-female-street-artist_us_56c26fd5e4b0b40245c79f3c

[3] Frank: Huffington Post, 2016.02.17.

[4] Vankin, Deborah: See how graffiti artist Shamsia Hassani is giving Afghan women a voice despite the danger. Los Angeles Times, 2016.03.03. Online: http://www.latimes.com/entertainment/arts/museums/la-et-cm-afghan-graffiti-artist-shamsia-hassani-20160301-html-snap-htmlstory.html

[5] Baala: Huffington Post Maghreb, 2014.11.27

[6] Vankin: Los Angeles Times, 2016.03.03.

Keletfényei

 

 

Ajánló